Svar: Putteforløbet aften og nat

6. april 2011

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lisette

Jeg vil lige starte med at sende dig en plan for dagen, som den kan se ud, med den alder din dreng har. Der er som du skriver en naturlig sammenhæng mellem hans høje indtag af mælk om natten og måske manglende indtag om dagen - men der er jo modsat jo også sammehæng mellem manglende indtag om dagen og at han så søger brystet om natten - for han skal faktisk have rigtig meget mad nu :)

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, evt. flaske

Powernappen her springes ofte over nu

Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet varierer efter hvornår han er stået op af sin middagslur og om han har powernappet sen eftermiddag eller sprunget denne lur over.

Sen aften 23-24: Ammes og/eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Det er som sagt vigtigt at han får mad og væske nok dagen igennem for at kunne undvære det om natten og planen her skulle gerne give dig lidt idé om, hvad behovet kan være :)

Da du gerne vil stoppe med at amme og på sigt overgå helt til at give flaske, så vil jeg anbefale dig, at du giver flaske om aftenen som nu. I stedet for at han får flasken i favnen og du så efterfølgende lægger dig med ham og ammer ham, fordi han har brug for dit bryst i munden, så synes jeg du skal forsøge at putte ham i hans seng, hvor du ønsker han skal sove.

Du skal elevere hans hovedgærde, så han ligger højere med hovedet, dette kan du gøre ved at komme en pude ind under hans madras, så hele madrassen løftes lidt op. Og så skal du give ham hans flaske i sengen, så han ...

Annonce

... får den, der hvor han skal falde i søvn. Du skal stadig stå hos ham, berolige ham med din hænder på hans krop, så han mærker at du er der og så du giver ham ro - men han skal falde i søvn i sin seng og skal ikke længere have brystet efter flaske - og altså flasken i munden i stedet for brystet.

MEN, det du så skal arbejde på det er, at han stille og roligt når dertil, hvor han slipper flasken, lige smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Han skal altså ikke falde i søvn med flasken i munden, men stadig lære at sove uden denne afhængighed. Det kan derfor også godt være, at du i en periode, hvor I indfører de nye rutiner, skal putte ham lidt senere end du gør nu, så du er sikker på at han er træt og helt parat til at sove netop når han slipper sin flaske.

Det er vigtigt at han falder i søvn i sin egen seng og ikke længere ligger hos dig, med mælkebaren frit tilgængelig. Derfor skal du også overveje, hvad du gør sen aften - om du vil amme ham der, eller om du vil give ham en flaske.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tidlig morgen kl. 05 tænker jeg dog, at det sikkert vil være dejligt for jer begge hvis han kan komme over til dig og blive ammet lidt og så sove videre i din seng. Tilsidst vil amningen naturligt blive udfaset, for jo mindre du ammer, jo mindre mælk vil du naturligt også producere ... men det kan være hyggeligt og rart for jer begge at sove sammen og dermed også vågne sammen, når dagen begynder :)

Det er rigtigt at du skal se på din dreng og se på hvordan han trives, og det lyder som om at han har det rigtig godt og ikke mangler noget. Men det er også vigtigt at du er opmærksom på hans indtag af mælk og rigtig mad og at han nu får den næring han har behov for, for at han fortsat kan vokse og trives :) Og ja, han kan sagtens vende op og ned på nat og dag, så han indtager største delen af sit mælkebehov om natten - og det går altså ikke på sigt. Derfor er du nødt til at sikre ham både mad og mælk nok hele dagen igennem og lære ham at om natten sover man :)

Håber du kan bruge dette - og det er super fint at du skriver tilbage - du behøver ikke undskylde - det kan ligeså godt være mig der nogle gange misforstår noget :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor